עו``ד אברהם ללום
מייסד המשרד, מנהל מחלקת יזמים והתחדשות עירונית
כאשר יזם מתכנן להקים פרויקט, יש לו מספר אפיקים פיננסים בהם הוא יכול להשתמש על מנת שאלו יממנו ו/או יעמידו בטוחות על פי חוק המכר, לדוגמה: בנק או חברת ביטוח.
וועדת אשראי הינה מסמך פנימי של גופי המימון בו הם מרכזים את כל נתוני הלקוח ונתוני הפרויקט לרבות אך לא רק, הוצאות, הכנסות, רווחיות הפרויקט ועוד. ולבסוף מחליטים אם לאשר את המסמך קרי, לאשר את הליווי או לא.
דוח האפס הינו דוח שמכין שמאי מקרקעין עבור היזם ובו נמצאים בין השאר, תיאור הפרויקט, מיקום גאוגרפי, מצב משפטי, מצב קנייני, תקציב הפרויקט ותחזית הכנסות של הפרויקט.
כל גוף מימון עובד עם מערכת ההסכמים שלו, במקרה שמדובר בהסכם משולש/מרובע, מדובר על הסכם שבין היזם, לגוף המימון (לפעמים גם קרן וחברת ביטוח) ובעלי הקרקע.
מרבית גופי המימון היום מבקשים לראות יכולת שנעה בין 15%-25% הכל תלוי יזם.
במערכת ההסכמים על היזם לעמוד במספר תנאים על מנת שהליווי ייכנס לתוקף, למשל: להציג טופס 50 לפרויקט, אגרות והיטלים/היתר, דוחות כספיים של החברה ועוד.
הבטוחות שגופי המימון דורשים הם שעבוד זכויות היזם לרבות חשבון הפרויקט וההסכמים שחתם ועד למשכנתא על המקרקעין, ערבויות אישיות, כתבי נחיתות ועוד.
הכל תלוי פרויקט, יזם, גוף מימון, אך בכל מקרה לא פחות מ- 15%.
היתרונות הם שיש עוד גוף גדול כמו בנק או חברת ביטוח בנוסף לפיקוח מטעם הבעלים או היזם הוא מבצע פיקוח מטעמו ובודק שהפרויקט מתנהל כשורה (בכל ההיבטים) ועל פי הקצב.
החסרונות שרוב גופי המימון לא מאפשרים רישום שעבודים נוספים/העברת זכויות וכד’ תוך כדי הליווי.
(כמובן שהיתרונות במקרה כאמור עולים על החסרונות באופן מובהק).