15
יונ

תובענות ייצוגיות – האמנם מיזם “נטול סיכון”?

אנשים רבים רואים בהגשת בקשות לאישור תובענות ייצוגיות כ”מיזם מסחרי” כמעט נטול סיכון.

ההנחה היא כי ההוצאות הכרוכות בהגשת בקשה כזו אינן רבות יחסית, וגם הסיכון בהוצאות לרוב אינו גבוה במיוחד, בוודאי ביחס לתועלת האפשרית במקרה של אישור תובענה כתובענה ייצוגית, פשרה, או אפילו הסתלקות מתוגמלת.

פסק דין שניתן לאחרונה בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בת”צ 26563-08-18 אגרט נ’ כלל חברה לביטוח בע”מ* ממחיש פעם נוספת שהנחה זו אינה תמיד נכונה, כי במקרים מסוימים הסיכון בהגשת בקשה לאישור תובענה ייצוגית אינו מבוטל כלל וכלל, וכי דחיית הבקשה עלולה להיות כרוכה בחיוב בשכר טרחה ובהוצאות משמעותיות.

במקרה זה, הגיש המבקש בקשה לאישור תביעה ייצוגית בטענה כי שהריבית שניתנה לו בפוליסות ביטוח שונות שרכש הייתה כביכול נמוכה מהריבית שחברת הביטוח הייתה מחויבת לתת לו בפוליסות מסוג זה.

כפי שהבהירה המשיבה וכפי שקבע בית הדין, למרות שמדובר בטענה המנוגדת להוראות פוליסות הביטוח עצמן, המבקש לא הצביע בפועל על שום מקור ממשי אשר חייב את חברת הביטוח למתן הריביות אותן טען כי הייתה מחויבת לתת.

בנסיבות אלא לא רק שבית הדין דחה כמובן את הבקשה לאישור התביעה כתובענה ייצוגית, אלא שגם חייב את המבקש לטובת המשיבה בשכ”ט עו”ד בהיקף של 70,000 ₪ ובסך נוסף של 5,000 ₪ בגין הוצאות משפט.

מדובר כאמור בהמחשה ברורה של הסיכון הגלום בהגשתה ובניהולה של בקשה לאישור תובענה ייצוגית ובפרט במקום בו מוחלט כי לא היה יסוד להעלאת הטענות.

מחלקת הליטיגציה במשרדנו מתמחה בייצוג בתובענות ייצוגיות, הן מצד המבקשים והן מצד המשיבים, ותשמח לעמוד לשירותכם בכל סיוע נדרש או בכל שאלה בעניין.