18
פבר

בממשלה מבהירים: אל תבנו על תמ”א 38

https://www.themarker.com/realestate/1.8825682

פורום המקרקעין והוועדה הארצית להתחדשות עירונית בלשכת עורכי הדין קראו לממשלה העתידית לבחון מחדש את החלטת המועצה הארצית להביא לסיומה של תמ”א 38 באוקטובר 2022.

“הניסיון לפתוח מחדש את הדיון על הארכת תוקפה של תמ”א 38 עלול לשוב ולעורר חוסר ודאות ממשי ולגרום לקפאון בתחום ההתחדשות העירונית. אין מקום לחדש את הדיון על הארכת תמ”א 38”, כך קובעים סמנכ”לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית עינת גנון, וסגן לתכנון אסטרטגי במנהל התכנון שחר סולר. זאת במסגרת מכתב תגובה לפנייה שיזמה לשכת עורכי הדין למשרד הבינוי והשיכון ומנהל התכנון, בניסיון להאריך את תוקפה של תמ”א 38.

תמ”א 38 היא תוכנית מתאר ארצית המאפשר ליזמים ודיירים בתחום ההתחדשות העירונית לפעול לחיזוק ועיבוי או פינוי ובינוי חדש של מבנים ישנים שנמצאים בסכנה מפני רעידות אדמה. מדובר באחד הכלים הישימים, בעיקר במרכז הארץ, לחידוש שכונות מגורים ותיקות ומבנים רעועים.

פורום המקרקעין והוועדה הארצית להתחדשות עירונית בלשכת עורכי הדין, באמצעות עו”ד אברהם ללום, זיו כספי ומיכה גדרון, קראו לממשלה העתידית לבחון מחדש את החלטת המועצה הארצית להביא לסיומה של תמ”א 38 באוקטובר 2022. זאת כאשר ברקע נתונים שפרסמו במנהל התכנון על ירידה של כ-80% בהיקף אישור התוכניות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

“אנו מצויים באחת התקופות המטלטלות וחסרות התקדים שנחוו, המלווה בצמצום משמעותי של היקפי הבנייה, בחוסר יכולת לקדם הליכי תכנון ובקושי טבוע בהתנהלות השוטפת מול רשויות וגורמים המשיקים לתחום הנדל”ן, זאת ברקע המגבלות שהציבה המדינה בניסיון למגר את מגפת הקורונה. שום דבר שהכרנו אינו דומה למה שאנחנו חווים כיום”, כך נכתב במכתב.  “אין זה זמן לגדוע ענף שלם המייצר אלפי יחידות דיור בשנה ונותן מקומות עבודה רבים”.

מכאן שאלה מבקשים לשקול את הארכת תוקפה של התוכנית לזמן נוסף על חשבון ה”זמן האבוד” של הקורונה, ובכדי להבטיח ודאות בשוק הנדל”ן ולקדם התחלות בנייה ו”התנעה” מחודשת של השוק שמצוי היום בקפאון בנוגע למכירת דירות למגורים.

במינהל התכנון וברשות להתחדשות העירונית דחו את טענות עורכי הדין וקבעו כי שינוי נוסף ייצר בלבול ויעמיק את חוסר הוודאות בשוק, ואלה מקדמים מדיניות תכנון חליפית שתאושר עם כינונה של הממשלה החדשה. “בימים אלה אנו שוקדים על גיבוש נוסח לתיקוני החקיקה הנדרשים, תוך שעומדת לנגד עינינו גם המטרה להקל על כלל הגורמים העוסקים בתחום וככל הניתן לאפשר המשכיות בין התמ”א וההליכים שנעשו במסגרתה לבין החלופה שתיקבע. הכוונה הינה לקדם את הליכי החקיקה, מיד עם הקמתה של הממשלה החדשה ולסיימם מוקדם ככל הניתן”, כך מבהירים הגופים הממשלתיים.

את ההחלטה על ביטול תמ”א 38 קיבלה המועצה הארצית לתכנון ובנייה בנובמבר 2019, ובהחלטה ניתנה לרשויות המקומיות אפשרות לכתוב מסמכי מדיניות ולקדם תכנון לפי עקרונות התוכנית לאזורים מסוימים.