שאלות ותשובות נדל”ן רומניה

מה שמו של רישום המקרקעין ברומניה?

ברומניה יש שתי רשויות רלוונטיות לקטגוריית רישום המקרקעין:
א. CADASTRU (מוסד המתעד את התוכניות)
ב. CARTEA FUNCIARA (מוסד המתעד מסמכים בדבר זכויות קניין ובעלות)

 

האם המידע במרשם הזכויות זמין לכולם?

המידע אינו זמין לכולם אך ניתן לקבל תמורת תשלום סמלי של כ- $ 5 “תעודת מידע” בדבר זכויות הבעלות המבוקשות מנוטריון.

האם ישנם סוגים שונים של רישום לסוגי נכסים שונים (בניין דירות, בית פרטי, קרקע בנייה, קרקע חקלאית, מסחר וכו ')?

כל הרשומות נעשות ב- CARTEA FUNCIARA, אך הן צריכות להתאים לאלה שנמצאות בהיתרי הבנייה (כלומר מגורים, תעשייה, משרד או חקלאות).

מהם הצעדים שיש לנקוט בעסקת נדל"ן ברומניה?

על קצה המזלג:
חוזה קנייה / מכירה שנעשה על ידי נוטריון.
תשלום מיסים באמצעות נוטריון.
לאחר החתימה, העסקה הושלמה.

האם יש דרך לקנות נדל"ן ברומניה על ידי אדם או חברה שאינם תושבים / אזרחי רומניה?

לפני 2013 זה היה בלתי אפשרי, אך החקיקה השתנתה וכעת אדם שאינו תושב רומניה אך אזרח במדינה אחרת באיחוד האירופי יכול לרכוש נדל”ן ברומניה עם זכויות מלאות. מי שאינו אזרח של מדינה אירופית ו / או רומניה יכול לרכוש את הנכס מבלי להירשם על שמו נמצא במרשם המקרקעין ברומניה. חברה רומנית, גם אם כל בעלי המניות שלה הם ישראלים, אין כל מניעה לרכוש נדל”ן ברומניה.

האם נדרש לשלם מס בעת רכישת נכס? כמו כן, האם יש הבדל במס הרכישה בין סוגי הנכסים השונים?

בעת רכישת נכס המס היחיד שישולם הוא עבור הנוטריון.

האם נדרש לשלם מס בעת מכירת נכס? כמו כן, האם יש הבדל במס מכירה בין סוגי הנכסים השונים?

בעת מכירת נכס, מלבד תשלום נוטריון, יש לשלם מס על פי מחיר ותקופת הבעלות על הנכס: עבור דירה שהייתה בבעלות עד 3 שנים, יש לשלם מס של 2% אם הדירה עולה על 200,000 רון ו- 1% אם הבעלות הייתה יותר משלוש שנים והמחיר עולה על 200,000 רון. במרץ 2017 נכנס לתוקף פטור מתשלום מס על מכירת דירה במחיר של עד 450,000 רון. במכירת דירה יקרה יותר, המס על ההפרש מעל 450,000 רון הוא בשיעור של 3%.

האם נדרש לשלם מס על החזקת נכסים? האם המס משתנה בהתאם לסוגי הנכסים השונים?

כן, יש מס על הבעלות על הנכס ששולמה בגין החזקת הנכס ל- ANAF (רשות המסים הרומנית). הסכום שיש לשלם משתנה ביחס למיקום הנכס, לסוגו וכדומה. יש לציין כי המסים על הסופות הם הנמוכים ביותר באירופה.

להבנתנו מיסוי רווחי החברה בגין חלוקת הדיבידנד הוא 16% ובגין חלוקת הדיבידנדים לבעלי המניות בישראל הוא 15% (על פי הסכם בין ישראל לרומניה). האם חל שינוי בשיעורי המס?

מס החברות ברומניה זהה למס הכנסה על יחידים והוא בשיעור של 16% (יש לציין כי הממשלה החדשה שהחלה לפעול ביולי 2017 הודיעה על כוונתה לשנות מיום 1.1.2018 את אופן המיסוי. חברות). בעת חלוקת דיבידנד משולם המס בשיעור של 5% על ידי מקבל הדיבידנד.

הבנו שברומניה יש "חברת מיקרו" - נרצה לדעת מהם התנאים כדי להיחשב "חברת מיקרו" והאם יש הקלה במס על חברה כזו?

בשנת 2017 השתנתה החקיקה בנוגע ל”חברת מיקרו”. כדי להיות מוגדרת ככזו הכנסות החברה לא יכולות לעלות על הסך של 500,000 יורו בשנה ומקור יותר מ- 80% מההכנסות אינו נובע משירותי ייעוץ ו/או ניהול. חברה העומדת בקריטריונים אלו ומעסיקה עד 3 עובדים תשלם מס בשיעור 1% מההכנסות, ו- 3% מההכנסות אם אינה מעסיקה כלל עובדים.

האם המשרד מבצע בדיקות על אדמת רומניה?

משרדנו מבצע בדיקות נדרשות בכל הקשור לרכישת נדל”ן ברומניה, כולל כל מה שקשור לבדיקת זכויות, רישום בצורה מסודרת ובטוחה.

האם חברה המבצעת עסקאות ומשלמת מע"מ זקוקה למשרד מקומי?

כל חברה רומנית חייבת להיות בעלת כתובת משרד רשומה ברומניה. חברה, בשנה הראשונה לפעילותה יכולה וכתובתה תהיה במשרד עורכי דין מקומי (שימו לב כי עורכי דין מוגבלים ועל פי החוק הרומני אין להשתמש בכתובת משרדם ככתובת ליותר מעשר חברות. בשנת הפעילות הראשונה שלהם). לחיסול החברה ובהקשר זה למכור את הנכסים בחברה. סיבה נוספת לעבוד עם עורך דין בעל ניסיון ברומניה.