האם הגיע הזמן להשקיע בנדל``ן באוקראינה?

כמה מרוויחים על נדל"ן באוקראינה?

חברה ישראלית-אוקראינית שמשרדנו מלווה מבצעת עסקאות ובימים הקרובים תשיק פרויקט חדש לישראלים. מדובר בהשקעה של 150-400 אלף ₪ לרכישת דירה בקייב במרכז העיר.

ראשית צריך להבין שמדובר בקלאסיקה אירופית. הרפובליקה המזדקנת הוכרזה כמדינה בשנת 1991, עם התפרקות ברית המועצות, בעקבות חוסר יציבות פוליטית, כלכלית וחברתית ואחת מרמות השחיתות הגבוהות בעולם.

 

האם ישראל מתחילה לזהות את הפוטנציאל?

בהחלט כן, בשנתיים האחרונות ליווינו מאות קונים ישראלים שקנו דירות בקייב. במיוחד דירות קטנות פופולריות מכיוון שמדובר במחיר נמוך מאוד וזו השקעה חסכונית ובטוחה הרבה יותר בהשוואה לרכישת קרקעות חקלאיות לשם השוואה.

חלקם הכירו בפוטנציאל העסקי הטמון באוקראינה, וכעת שוב מוצאים בקייב הזדמנות “להרוויח כסף”, שכן נכון לעכשיו מחירי הנדל”ן עדיין נמוכים ואטרקטיביים.

לדברי עו”ד לאלום, לצורך הדוגמא, יחידת דיור קטנה בפרויקט גדול קרוב לאוניברסיטה שנרכשה בפחות מ -150,000 שקל מוכנה, כולל גימור, המוצע להשכרה מקומית, במחיר של 500 דולר לחודש.

כיום מומלץ להשקיע בעיקר בערים כמו קייב ואודסה, וכן במרכזי הערים הגדולות, מה שמכונה “פריים לוקיישן”, בהשוואה לאזורי פיתוח, שבהם היצע האדמות גדול גם כיום.

משרד עורכי הדין אברהם ללום ושות ‘, אחד ממשרדי עורכי הדין המובילים בישראל, מכיר היטב את הפוטנציאל העסקי באודסה ובקייב ובנו האחרון פתח משרד עורכי דין מקומי באוקראינה, במטרה להעמיק את הקשר בין ישראל ואוקראינה בתחום הנדל”ן.

“בישראל חלו שינויים רבים בחוק המכירות ובכלל, שינויים שניתן להביא לאוקראינה ובנו דגמים חדשים שיכולים לייצר שיטה בטוחה יותר עבור ישראלים המעוניינים להשקיע באודסה וקייב.”

מהם הסיכונים הכרוכים בהשקעה והגיע הזמן?

עו”ד ללום אומר כי במהלך ביקוריו הקבועים בקייב הוא התרשם שיש ביקוש לדירות מגורים. פער דומה קיים בישראל בין מספר דירות המגורים שנבנות לבין הביקוש.

במקביל, עו”ד לאלום אומר כי לא מומלץ לבצע עסקאות מסוג זה ללא עורך דין מישראל העובד עם עורכי דין מקומיים לאור ההבדלים הקיימים בין החוק בישראל לחוק באוקראינה ובכלל לרכישת דירה באוקראינה לעומת ישראל. באופן בלתי נמנע לא מעט סכנות לאור המנגנונים באוקראינה או יותר נכון אומרים היעדר מנגנונים, בעיות רגולטוריות ורכוש.

עו”ד לום מוסיף ומציין “נכון שכלכלה במשבר כלכלי יוצרת הזדמנויות עסקיות, אך יחד עם זאת היא גם טומנת בחובה סיכונים רבים.” עלינו להיות זהירים במיוחד, אך כל עוד אנו מוצאים דרך בטוחה לעשות זאת, זו הזדמנות נהדרת. “

לגבי רכישת נכסים מניבים במדינות כמו אוקראינה, העסקאות עשויות להניב תשואה גבוהה על שכר דירה או רווחים גבוהים עם מכירת הדירות. נכון לעכשיו לא ניתן מימון לעסקאות ופרויקטים חדשים בנדל”ן, ולכן יש צורך בהון עצמי. גם במקרים בהם ניתן להשיג מימון, נטיית הבנק תהיה בדרך כלל לאשר מימון לנכסים מניבים, כמו מבנים שישמשו לצרכים מסחריים.